onsdag den 14. maj 2014

MM Sampler, BLOK 3

Martha Washington´s Star

Min Udgave

Sådan ser blokken ud i bogen Vol. 1

Du skal bruge skabelonerne 1, 2 og 4 til denne blok.

Brug skabelon 1 til at måle bredden af strimlen, du skal skære, og skær 4 kvadrater efter 1.
Med skabelon 2 skærer du først den ene side (husk snipper) som foto herover, dernæst

vipper du linealen, så du får "vrangen" op, lægger den som på foto herover,
så den flugter nøjagtigt på alle de kanter den kan. Skær den anden side. Du kan også
få denne trekant ved at skære 2 trekanter størrelse som lineal 2, og så sy dem sammen.
Ved at vippe linealen undgår du en søm.

HUSK når du skærer, at du starter med skærekniven på siden af din skabelon-lineal,
som foto herover, presser kniven ned gennem alle lag stof,
skærer lidt tilbage, som foto herunder, løfter skærekniven tilbage til udgangspunkt
(som øverste foto) og skærer fremad.

På den måde passer du på hjørnerne på skabelon-linealerne.
- og hjørnerne er jo det absolut geniale ved disse linealer, så de er værd at passe på :-)

Den røde til stjernespidserne har jeg lagt dobbelt, og den blomstrede enkelt,
målt med skabelon 1, skåret min strimmel, og med skabelon 2 skåret 4 gange trekanter.
Det giver 4 af den blomstrede og 8 af den mørke røde.

De grønne har jeg foldet, og lagt ovenpå hinanden. Skåret kanten rent i højre side,
målt med skabelon 4, skåret en strimmel, og har skåret 2 gange efter nr. 4,
så jeg ialt har 4 lyse og 4 mørke grønne.

Til blokken skal du bruge ialt:
4 kvadrater str. 1, bundfarve
4 trekanter, str. dobbelt 2(hvor du vipper linealen) bundfarve
4 mørke grønne trekanter str. 4
4 lyse grønne trekanter str. 4
8 mørke røde trekanter str. 2
4 blomstrede trekanter str.2

Jeg bruger ofte min designwall til at sætte stofferne op på, før jeg syr, for at se om jeg er tilfreds.

Pilene viser at striberne på stjernespidserne vender vandret og lodret. 
Det stof jeg har brugt er farverne vævet og ikke trykt, så der er ikke forskel på
ret og vrang, og jeg kan nemt få striberne til at vende samme vej. 
Ønsker jeg det på stof, hvor striberne er trykt, skal jeg tage højde for det, når jeg skærer stofferne.

Sådan transporterer jeg gerne mine blokke fra designwall til symaskine.
På min lille skæreplade.

Kædesy de grønne trekanter sammen, og kædesy
den ene røde stjernespids-trekant på de store hvide trekanter.
Stryg sømrummet åbent 
(se evt. tidligere beskrivelse for strygning)
Kædesy de grønne trekanter til den blomstrede trekant. 
Jeg lægger altid det stykke som har søm øverst, hvis der er forskel. 
Så kan jeg se om jeg får vendt sømrummet rigtigt.

Kædesy den anden røde stjernespids-trekant på. Skal dine striber vende ens, skal
du være opmærksom på at de gør det.

Jeg lægger tit mine del-elementer på plads.
Altså efterhånden som jeg syr nogle dele sammen, så lægger jeg blokken op igen,
 så jeg hele tiden kan følge med, om jeg gør det rigtigt. 

Hvis du kigger godt efter, kan du se at jeg har lagt skabelon del 1 ovenpå de grønne og blomstrede
sammensyede trekanter øverst til højre. Når de 3 trekanter er syet sammen, kan jeg tjekke om
mit sømrum er syet nøjagtigt. 
Det sammensyede skal være nøjagtig samme størrelse som skabelonen.

Sy de hvide kvadrater på hver side af stjernespidserne.
Sy de grønne og blomstrede i midten sammen, og sy 
stjernespidserne på i hver side. 
Sy rækkerne sammen.
Brug nåle, der hvor spidserne skal mødes.

Go´ fornøjelse ;-)











Ingen kommentarer:

Send en kommentar