onsdag den 7. maj 2014

MM Sampler, BLOK 1


Sådan ser blokken ud i Marti Michell´s bog.
Alle blokkene i denne sampler er 12" færdig mål.

Til den første blok laves 4 Jacob´s Stepladder (Jakkobs stige), så den færdige blok ser
sådan ud:

Du skal fra Marti Michell´s set A bruge disse 2 linealer.


Generelt, når du bruger Marti Michells linealer, så skal du lægge så mange lag stof, som 
du har det godt med at skære på én gang. Lægge din alm. lange lineal over og skær
kanten ren, så du er sikker på du har skåret igennem alle lag stof.

Brug din Marti Michell lineal/skabelon, til at måle hvor bred en strimmel du skal skære,
og brug din alm. lineal til at skære efter.
Mål afstanden på midten og i hver ende af stoffet, så du har den nøjagtig lige bred hele vejen.
 

Skær din strimmel
 

Brug nu din Marti Michell skabelon og skær trekanter. Skær de lange linier først, og nip de små 
hjørner af til sidst. 
Start med skærekniven på siden af linealen, kør lidt tilbage og så frem, for at undgå
at ramme hjørnerne på linealen.

Husk at skære alle snipper af spidserne. 
En roterende skæreplade er god til dette, men en lille skæreplade kan også bruges.
Det, der er vigtigt, er, at du flytter så lidt på stoffet som muligt, når du skærer med de små
skabeloner. Skærer du mange lag, må stoffet ikke flytte sig i forhold til hinanden.
Drej hele skærepladen i stedet for kun stoffet, men sørg hele tiden for en god skærestilling.
Ikke noget med at skære ind mod sig selv eller andre akavede vinkler!!
Drej skærepladen!

Til 1. blok skal du bruge 8 hvide og 8 grønne (eller hvad farver du vælger)
trekanter, skabelon 2
8 røde, 8 blomstrede og 16 hvide kvadrater, skabelon 5.

Kædesy alle trekanter og alle firkanter sammen, hele tiden 1 farvet med 1 hvid.
Klip alle delene fra hinanden i tråden.

Stryg alle delene, først med sømmen lukket

Fingerpres sømmen åben

Stryg, fra vrangen 

- og så fra retten 

Jo mere omhyggelig du er med at presse sømmen lige, jo nemmere er det at få til at passe sammen.

Jeg prøver noget nyt i denne sampler, jeg presser sømrummet åbent - hele vejen/altid.
Ved godt at man ved at presse sømmene samme vej, kan få sømmene til at "låse" ind i 
hinanden etc. 
Men for at undgå for meget sømrum oveni hinanden, og hovedbrud over, hvor der skal stryges
hen, og for at det ser ens ud i det hvide, så vælger jeg altså her at stryge sømrummet åbent.
Jeg har sat min sømlængde til 2, for at minimere riskíkoen for at sømmen går op, når jeg nu 
ikke stryger samme vej.

Disse skal nu syes sammen til 4-patch.
Du skal være opmærksom på, at det farvede kvadrat ligger til venstre i den øverste, 
og til højre i den nederste.
Sy sammen i den vandrette linie, du kan godt kædesy alle disse blokke, men vær som sagt opmærksom 
på at de vender rigtigt.

Du kan tjekke om dit sømrum er syet nøjagtigt, ved at lægge din skabelon 1
ovenpå en sammensyet 4-patch.
Det skulle gerne passe nøjagtigt. 
Er det du har syet for stort i forhold til linealen, så er dit sømrum for lille,
og er din syede lap for lille, så er dit sømrum for stort.





Læg dine dele som du gerne vil have dem syet sammen. Jeg har allerede ændret ved mit
oplæg og lavet denne blok anderledes end den jeg først viste, syntes den var flottere,
når jeg lagde dem sådan :-)



Så sådan blev mit valg - i dag.

Har du nogen spørgsmål eller gode råd, så skriv endelig.

Go´ fornøjelse  ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar