onsdag den 7. maj 2014

MM Sampler, BLOK 2



Denne uges blok er egentlig 4 blokke sat sammen.


Sådan ser blokken ud i bogen Vol. 1

Du kan vælge, om du vil lave den som kun en enkelt blok str. 12", eller du vælger
som jeg, at lave 4 blokke str. 6", og så syr dem sammen til 1 blok.
Sur du 4 blokke, er de enkelte dele selvfølgelig noget mindre, og det gør blokken noget
sværere at sy. Jo mindre delene er, jo mere betyder unøjagtigheder.

Kigger du i bogen Vol. 1, kan du se i rammen under billedet af blokken, hvilke dele du
skal bruge, for at sy blokken i forskellige størrelser.
Vil du sy blokken str. 12", skal du bruge del 1 og 2, vælger du at sy
4 blokke i str. 6", skal du bruge del 5 og 6, som billedet herunder.

Brug skabelon 5 til at måle, hvor brede dine strimler skal skæres. 
Du skal igen først skære rent, så du er helt sikker på at du er igennem alle lag, og
har en nøjagtig kant at måle ud fra. Læg din skabelon 5 på, og mål, både i midten og
hver ende (lad skabelonen glide over stoffet, fra den ene ende til den anden) så du er sikker på
målet er nøjagtigt hele vejen. Flyt skabelon 5 og skær efter den lange lineal.


Brug skabelon 5 til at skære kvadrater,


og skabelon 6 til at skære trekanter.
HUSK at skære alle de små snipper af, og HUSK at du skal passe på hjørnene af
skabelon-linealerne. Du passer på hjørnene ved at sætte skærekniven ind til kanten af skabelonen, og
pres den ned gennem stoffet, skær evt. et lille stykke baglæns og så forlæns. 
Skærer du gennem flere lag er en ny skarp kniv en nødvendighed og letter dit arbejde meget. Det er næsten umuligt at være nøjagtig med en sløv kniv!


Du skal bruge 32 hvide kvadrater, 16 hvide trekanter, 16 orange trekanter og
16 "Falske diamanter" (se næste billede)

Du kan lave den "falske diamant" (kalder Marti den, fordi den er lidt aflang,
i forhold til en "rigtig diamant" eller ruder-form eller rombe eller hvad vi skal kalde den :-))
ELLER du kan sy 2 trekanter sammen, det giver samme resultat.
Jeg har valgt at undgå sammensyningen.

Jeg har skåret en strimmel, hvor jeg har brugt skabelon 5 til at måle bredden
 (jeg kunne også have bruge skabelon 6, men 5 har bare en længere side, nemmere at se,
samme mål)
Skær først den ene side af diamanten, HUSK de små snipper, flyt linealen og læg den
som billedet viser, så den flugter nøjagtigt, ved venstre lange side, ved spidsen til højre, og
ved den skrå side øverst (ved 90 gr. vinklen)


Disse diamanter kan spejlvendes, så du skal lægge dit stof så retten vender op på alle lag.
Du skal bruge ialt 16 identiske. 
Om de vender den ene eller anden vej er ligegyldigt, så bliver din færdige stjerne bare
 spejlvendt.
(Så har man skåret, kan man vel lave 2 stjerner der løber den ene vej rundt, og
2 der løber den anden vej ???)

Sådan skal delene syes sammen.

Kædesy først alle de orange dele på, (den lange, skrå side)
fingerpres åbent sømrum
Her kan man se det virkelig smarte ved Marti´s linealer, de passer perfekt sammen,
og man skal ikke "gætte" hvor trekanten skal syes fast :-) !!


Kædesy alle de hvide trekanter på, fingerpres åbent sømrum.
Pres med strygejern, først fra vrang og så fra ret, alle sømrum.
Der er ingen "snipper" (Marti kalder det dogears (hundeører), hvad hedder det på dansk??)
Den røde og hvide lap øverst er syet sammen UDEN at skære snipper af, som vi gør med 
Marti´s linealer. Her er man nødt til at skære rent efterfølgende for hver enkelt snip. Så selvom
det måske tager lidt tid at skære alle de snipper af, så skærer man alligevel op til 8 - 12 stykker på
én gang, og i sidste ende er det hurtigere :-)
Nederst kan man se hvordan det hele flugter fint og ingen "Dogears"

Alle dine hvide kvadrater skal kædesyes sammen 2 og 2, og presses.
Så skal de 2 nederste stakke på billedet herunder syes sammen, så du får 16 dele
som øverst i billedet. Alle identiske.


Hvis du kigger godt efter, kan du se, at min højre del af det øverste
sammensyede, er en lille smule mindre, både foroven og forneden :-(
Unøjagtigheder kan skyldes 2 ting. 
Enten har jeg skåret unøjagtigt, eller mit sømrum er ikke nøjagtigt!!
Begge dele vil ske, vi er ikke maskiner!
Unøjagtigheder forsøger jeg at skjule i sømrum, jeg accepterer 1mm unøjagtighed
(hvis det ikke syner!), og ellers må man jo prøve igen.
Jeg har været ret nøjagtig med at skære, så mit problem ligger i, at jeg har lavet for
stort sømrum. Jeg har justeret en halv mm, og resten passer fint :-) Jeg lavede den første
som prøve, før jeg syede resten sammen, for at tjekke. Du kan bruge skabelon 1 til at måle
højden af dit sammensyede stykke.

Læg nu dine stykker sådan, og sy sammen

først 2 og 2, og bagefter sømmen lodret.
Jeg starter i den ende, hvor der er færrest sammnesyninger, så kan maskinen 
nemmere få fat 

Jeg bruger ikke mange nåle, har kun brugt til midten i allersidste sammensyning.

Jeg holder med min negl, lige der hvor 1/4 inch sømrum er, og jeg vil sy, åbner ligesom de 2 lag,
og tjekker at de rammer. Er du omhyggelig med at holde dit sømrum (og det er en vigtig ting!!)
så passer det! (De fleste gange)

Jeg holder stoffet på plads ind mod trykfoden, når jeg slutter et stykke, ellers
smutter sømrummet nemt her.

Sy dine 4 blokke sammen til nedenstående.

Go` fornøjelse ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar