søndag den 15. marts 2015

Irish Chain






Her har jeg lavet en beskrivelse af, hvordan jeg har lavet mit Irish Chain tæppe. Det er en vejledning, og ikke et decideret mønster - men det er til fri inspiration :-)

Jeg har skåret mine firkanter 4,5x4,5cm. Brugt 1/4 inch trykfod, så det færdige mål er ca. 3,3cm.


Der er 2 blokke i et Irish Chain tæppe. Som nedenstående fotos.


Kvadraterne ser skæve ud, men det er altså fordi blokken ikke ligger helt glat mod bordet !

Til den øverste blok er brugt lyse firkanter, den i midten er skåret 11x11cm og de aflange (rektangler) er skåret 11x4,5cm. De mål holder, hvis du bruger 1/4 inch trykfod. Jeg har valgt, at de lyse stoffer som indgår i den øverste blok, er det samme stykke stof. De 4 kvadrater, fra den nederste blok, der møder de lyse stoffer fra øverste blok, er også dette samme stykke stof. Resten af de lyse kvadrater er alle mulige rester.

For at sy den nederste blok, har jeg gjort som følgende:

Først har jeg lagt de lyse kvadrater, som møder den lyse fra den øverste blok, på min lille skæreplade.
 Dette stof er altså det samme som de lyse fra øverste blok.

 Herefter har jeg fordelt tilfældige lyse, som ses

Så har jeg placeret de farvede kvadrater, jeg har gjort det lidt tilfældigt, men
alligevel har jeg kigget efter at få både grøn, rød, gul, blå (alle/mange farver) i hver
blok. (For at få alle farver jævnt fordelt over hele tæppet)

Jeg har taget min skæreplade med til symaskinen, og kædesyet....


Fingerpres (med negl, men pas på ikke at strække stoffet) mod det farvede stof.

Kædesy den sidste række på, fingerpres mod farvede stof.

 kædesy, fingerpres mod farvet stof.
 Når du nu skal sy de lodrette rækker sammen, så har du sømrummet til hver sin side, 
og de låser ligesom ind i hinanden, så du får nøjagtig sammensyning - ingen nåle.

Venstre række er lagt ovenpå den ved siden af, og der syes.....

Fingerpres mod højre, så sømrummet kommer til at ligge under den række med
3 farvede stoffer.

Sy alle rækker på samme måde, der presses mod de 2 rækker med 3 farvede stoffer, i hver side...
  ....så kommer sømrummet til at ligge sådan på vrangsiden, og passer så de "låser" med den
anden blok, når du skal sy blokkene sammen.


Den første blok syes som følgende:

Kædesy de lyse rektangler på hver sin side af de store kvadrater...
fingerpres (eller pres med strygejern) mod det midterste store kvadrat.

Kædesy de farvede kvadrater på hver sin ende af halvdelen af de lyse rektangler....

fingerpres sømrummet mod det farvede stof


 Kædesy stykkerne med det farvede kvadrat på hver side af af de lyse store kvadrater...
...sømrummet "låser" ind i hinanden.

Sy så mange blokke som du skal bruge til den størrelse tæppe du ønsker, jeg har brugt
38 af den første lyse blok, og
39 blokke med alle de farvede kvadrater - blok 2.



Kanten har jeg først en lys kant, med samme bredde som de små kvadrater, altså 4,5cm
Jeg har valgt at jeg ville gøre de store lyse felter "færdige", altså har jeg syet et lille kvadrat
ind, som passer ud for midten af hver af de lyse blokke (blok 1). 
Så jeg har skåret stykker på 4,5 x 30cm (6 stk på hver side, og 4 stk foroven og forneden) kantstof, og syet et kvadrat på 4,5 x 4,5( af det lyse stof fra blok 1) mellem hver.
Jeg har valgt et kantstof som skiller sig lidt ud fra det lyse stof som går igen i blok 1, men det ses ikke
på billedet.

Så er der syet en række på, hvor jeg har brugt det lyse kantstof og farvede stoffer alle 4,5 x 4,5cm skåret.

Til slut kantstof skåret 9cm bredt.

Og allersidst en mørkeblå batik som lukkekant.


Jeg har quiltet i lange lige baner på skrå, husk overtransportør!
Alt er syet på maskine, undtagen lukkekanten, der er syet til i hånden.
1. februar 2013


Go´ fornøjelse hvis du har lyst til at gå igang  ;-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar