onsdag den 22. marts 2017

Blå kurv

Denne uge ingen "My Million Flowers"
(vender stærkt tilbage)

men i stedet et gratis mønster/vejledning på en kurv. 


Det forudsættes, at du ved, hvordan du færdiggør en quilt.


Kurven er ca. 20 cm i højden, 21 cm i bredden på den smalle led, og 30 cm på den lange led.

Jeg har skåret 135 kvadrater i forskellige blå stoffer.
Arrangeret dem i 5 rækker, med 27 kvadrater i hver række, syet dem sammen til
et topstykke.
Kvadraterne måler 5x5cm i skæremål, og jeg har brugt 1/4 inch sømrum.
Færdigmål på topstykke ca. 20 x 100cm

Jeg har skåret 2 stykker termolam og et stykke stof til foer/inderside af kurven, lige lidt større end topstykket.
Frihåndsquiltet lagene sammen.
(med det tykke lag mellemfoer kan det være nemmere at frihåndsquilte,
så forskubbes lagene ikke så nemt)
Sæt lukkekant på.

Til bunden har jeg skåret 2 stykker stof (yder-/inderside) og 2 stykker termolam
28 x 35 cm
- og frihåndsquiltet lagene sammen.


Bunden har jeg tegnet, ved at bruge en tallerken, ca. 21 cm i diameter.
Brug et ark A3 papir (2 A4 klistret sammen evt.)
Tegn først rundt om tallerknen 1 gang, ryk tallerknen lidt, så afstanden
mellem de yderste kanter bliver ca. 30 cm
(den vandrette streg på foto)
Tegn rundt om tallerkenen i den placering.
Brug en lineal og tegn en streg for at forbinde cirklerne,
disse streger skal være nogenlunde parallelle.

Denne papir-skabelon bruger du til at klippe din bund ud.

Sæt lukkekant på bunden.
Her bliver du nødt til at skære lukkekanten på skrå
af trådretningen, så den folder sig flot omkring dine buede ender af bunden. 


Jeg satte bunden fast med knappenåle, og syede i hånden med usynlige sting. 
Start i den ene ende, og sy hele vejen rundt, og fortsæt når det overlapper - 
helt til du når den anden ende.
Jeg syede med en alm. sytråd, lagt dobbelt.


Min overlapper ca. 10 cm.


Placeringen af pynteknapperne betyder noget for det færdige resultat.
På de to fotos, herover og herunder, er de en anelse forskellige,
øverst første forsøg, nederst var jeg tilfreds


Du kan sy knapperne i, inden du får syet helt til i bunden, så du kun går 
igennem det yderste lag.
Til sidst har jeg quiltet overlapningen sammen, lige i kanten af
lukkekanten med små quiltesting.

Rigtig go´  fornøjelse :-)

PS: Har du spørgsmål er du velkommen til at skrive i kommentarfeltet.

Sidder der nogen derude, der gerne vil have det hele på engelsk?
 Eller er google translate ok?

Anyone who wants my english version,
or is google translate ok?

2 kommentarer:

  1. Tusind tak for vejledningen til den smukke kurv! Den vil jeg hurtigst muligt få lavet - og gerne et par stykker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, go' fornøjelse, ser gerne billeder 👍😊

      Slet